اکتان یا مکمل بنزین چه تاثیری دارد؟

قطعا شما هم تجربه داشتید که هنگام بنزین زدن خودرو متصدی جایگاه بنزین به شما پیشنهاد خرید اکتان یا مکمل بنزین کرده است. معمولا هم تمامی متصدی های جایگاه های پمپ بنزین برای ترقیب شما به خرید مکمل بنزین نکاتی مثل کاهش مصرف سوخت بنزین، عملکرد بهتر موتور خودرو و حتی خراب شدن موتور خودرو در صورت استفاده نکردن از اکتان را به شما می گویند. اما آیا این ادعا ها واقعیت دارد؟ در ادامه با ایتی سایپا همراه باشید تا این موضوع بطور کامل برای شما شفاف شود.

اکتان یا مکمل بنزین چیست؟

مکمل بنزین در واقع محلول هایی هستند که کیفیت سوخت شما را افزایش می‌دهند که در نتیجه باعث کارکرد بهتر خودرو شما می شود. مکمل بنزین عدد اکتان بنزین را افزایش می دهد که این عمل به روان کنندگی کارایی بسیار خوبی از خود نشان می دهد که می توانید بازدهی و قدرت بیشتری از موتور خودروی خود دریافت کنید. هرچه عدد اکتان بنزین بیشتر باشد به این معنی است که می تواند تراکم بیشتری را قبل از منفجر شدن تحمل کند که همین موضوع سبب افزایش قدرت پیشرانه خودرو می شود. در واقع می توان گفت استفاده از مکمل بنزین سبب بالاتر رفتن حجم اکتان خودرو می شود که همین موضوع سبب افزایش قدرت موتور خودرو و کاهش مصرف آلایندگی می شود.

تاثیر مکمل یا اکتان بنزین

استفاده از مکمل خودرو سبب کاهش مصرف جزئی خودرو نیز می شود که اگر هزینه مکمل را نیز حساب کنید. متوسط مصرف بنزین افزایش نیز می یابد. بنابر این بهتر است برای مصرف کمتر بنزین روی مکمل ها حساب باز نکنید. همچنین در بسیاری از مکمل ها نباید به موضوع افزایش قدرت موتور ماشین نیز توجه ویژه ای شود که در بسیاری از موارد این موضوع جنبه تبلیغاتی دارد.

برخی از تاثیرات جانبی استفاده از مکمل بنزین شامل موارد زیر است:

  1. کاهش لرزش خودرو هنگام درجا کار کردن موتور
  2. افزایش قدرت و شتاب خودرو
  3. عدم خاموش شدن ناگهانی موتور خودرو
  4. تمیز نگه داشتن انژکتورها و سوپاپ ها

مکمل بنزین به صورت مایع یا قرص در دسترس است. شرکت‌هایی که این مکمل‌ها را تولید می‌کنند، ادعا می‌کنند که استفاده از آنها می‌تواند تأثیرات متعددی بر روی سوخت داشته باشد. به عنوان مثال، می‌توان به

  • کاهش میزان دود ناشی از احتراق ناقص
  • بهبود عملکرد احتراق و خروج آب از سیستم سوخت‌رسانی

اشاره کرد. ترکیب بعضی از این مکمل‌ها به گونه‌ای طراحی شده است که تأثیرات مستقیمی بر روی مبدل کاتالیزور و اجزای سیستم اگزوز داشته باشند.

علاوه بر موارد فوق می توان به افزایش دوام موتور خودرو در اثر استفاده از مکمل خودرو اشاره کرد، استفاده از اکتان یا مکمل خودرو سبب می شود تا قطعات متحرک پیشرانه خودرو کمتر فرسوده شود و طول عمر بیشتری داشته باشد. در نتیجه موجب افزایش عمر مفید قطعات خودروی شما می شود.

مشکلات استفاده نکردن از مکمل خودرو

پاسخ این سوال به شرایط خودروی شما و نحوه نگهداری شما از خودرو برمیگردد. اگر خودرو خود را به تازگی خریداری کرده اید و یا در نگهداری از خودرو و موتور آن به خوبی عمل کرده اید؛ استفاده از اکتان مناسب شما نمی باشد و تاثیری بر عملکرد خودروی شما نخواهد داشت.

اگر خودروی شما فرسوده است و مدت طولانی از سال ساخت آن می گذرد استفاده از اکتان و مکمل بنزین می تواند از آسیب های احتمالی که به موتور خودروی شما وارد می شود جلوگیری کند.

مکمل بنزین مناسب چه خودرو هایی است؟

اگر خودرو شما شرایط زیر را داشته باشد، استفاده از مکمل بنزین برای شما مناسب و واجب است:

  1. مدت زمان زیادی از سال ساخت خودرو می گذرد
  2. کیلومتر کارکرد خودرو زیاد است
  3. موتور خودرو را بطور منظم سرویس نکرده اید

با توجه به اینکه خودروی شما کمتر از ده سال عمر دارد و به طور منظم تعمیر و نگهداری شده است، احتمالاً استفاده از مکمل بنزین تأثیر خاصی بر روی موتور خودرو نخواهد داشت. در این شرایط، سیستم‌های الکترونیکی و سوخت‌رسانی خودرو به صورت اتوماتیک و بدون نیاز به مکمل‌ها عمل می‌کنند، تا ترکیب متعادلی از عملکرد موتور خودرو و مصرف سوخت فراهم شود. بنابراین، توصیه نمی‌شود از هیچ نوع مکملی برای خودروی خود استفاده کنید.

انواع مکمل بنزین خودرو

مکمل خودرو انواع مختلفی دارد که در ادامه به بررسی هر کدام می پردازیم

  • مکمل های Antinock: اینگونه مکمل ها که به مکمل های ضد ناک زدن معروف هستند در واقع از انفجاز زودهنگام بنزین در محفظه ی سوخت جلوگیری می کند. که این موضوع باعث جلوگیری از آسیب رسیدن به موتور خودرو می شود.
  • مکمل های Octane Booster: این مکمل ها که از نامشان پیداست، موجب افزایش اکتان بنزین می شود و این موضوع سبب افزایش تراکم بیشتری برای موتور خودرو فراهم می کند و نتیجه آن افزایش قدرت پیشرانه خودرو می شود.
  • مکمل های ضد اکسایش (antioxidant): این مکمل ها از اکسایش بنزین جلوگیری می کند و اکسایش بنزین نیز باعث کثیف شدن انژکتور ها می شود.
  • مکمل‌های “بازدارنده خوردگی: این نوع مکمل، خوردگی فلزات در سیستم سوخت‌رسانی و پیشرانه را کاهش می‌دهد.
  • مکمل‌های “شوینده: این نوع مکمل علاوه بر جلوگیری از تجمع رسوبات در انژکتورها و محفظه‌های احتراق، رسوبات موجود در آن‌ها را نیز پاک می‌کند.
  • مکمل‌های “روان‌کننده: این نوع مکمل، علاوه بر کاهش تشکیل رسوبات چسبناک، در انژکتورها به عنوان ماده روان‌کننده عمل می‌کند.

معمولا نوع مکمل روی بسته بندی آن نوشته شده است. که با توجه به شرایط خودروی خود می توانید مکمل مورد نیاز خود را تهیه کنید تا بهترین نتیجه را داشته باشد.

راهنمای استفاده از مکمل خودرو

در اکثر موارد، استفاده از مکمل، چه به صورت مایع و چه به صورت قرص، بسیار آسان است. برای استفاده، کافیست مایع یا قرص را در هنگام سوخت‌گیری و در شرایطی که باک بنزین پر باشد، به داخل باک بنزین اضافه شود (به هر حال، توصیه می‌شود همیشه پیش از استفاده، راهنمایی که بر روی بطری یا بسته‌بندی مکمل ذکر شده است را مطالعه کنید). بدین ترتیب، مکمل در بنزین حل شده و توسط پمپ سوخت به انژکتورها هدایت می‌شود. سپس، مکمل وارد محفظه‌های احتراق می‌شود و باعث تمیز شدن تمام قسمت‌هایی که از آن‌ها عبور کرده، خواهد شد (البته در صورت استفاده از نوع شوینده از مکمل بنزین).

ممنون که تا انتهای مقاله همراه ما بودید. درصورتی که تجربه ای در استفاده از مکمل ها دارید در بخش کامنت ها با ما درمیون بگذارید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.