رفع کدری چراغ ماشین

مات شدن و کدر شدن چراغ های جلو ماشین از رایج ترین اتفاقاتی است که برای هر یک از دارندگان خودرو رخ داده است. این اتفاق در خودرو های تولید داخل به دلیل استفاده از متریال و مواد ساخت بی کیفیت بیشتر رخ می دهد. کدر شدن چراغ ماشین علاوه بر زشت شدن جلوه و زیبایی ماشین، از لحاظ روشنایی نیز دید راننده را مختل خواهد کرد. اگر تجربه مات شدن چراغ خودرو را داشته باشید قطعا به این موضوع پی برده اید که در خیابان ها و کوچه هایی که چراغ های معابر روشنایی مناسب را تامین نمی کنند چراغ ماشین شما به دلیل مات شدن نیز روشنایی مناسبی را برای شما فراهم نمی کند.

دلایل کدر شدن چراغ ماشین

مات شدن چراغ ماشین می تواند دلایل مختلفی از جمله تابش مستقیم و بی وقفه نور خورشید به چراغ ماشین و یا عدم مراقبت درست از چراغ خودرو این مشکل را برای شما پیش آورده است.

اما می توان دلیل اصلی زرد شدن و مات شدن چراغ ماشین را در کیفیت ساخت آن دید. اکثر چراغ های خودرو های ساخت ایران از طلق هایی از جنس پلیمر تحت عنوان پلی متیل متاکریلات تولید می شوند. با توجه به اینکه این چراغ ها دائما در معرض تابش شدید نور خورشید هستند ترکیباتی از جمله uv stabilizer به مواد سازنده این چراغ اضافه می شوند و مقاومت چراغ را در برابر تابش نور خورشید افزایش می دهد.

در صورتی که این ماده توسط تولید کننده به میزان کافی به چراغ اضافه شود می تواند جلو کدر شدن چراغ ماشین را بگیرد اما این اتفاق رخ نمی دهد.

از موارد دیگری که می تواند به کدر شدن زودتر چراغ ماشین کمک کنند، ریزگرد های موجود در هوا، حرارت بیش از حد لامپ های ماشین، آلودگی هوا و … اشاره کرد.

رفع ماتی چراغ خودرو

برای رفع کدری چراغ های خودرو چه کار هایی می توان انجام داد؟

آیا رفع کدری چراغ های ماشین امکان دارد و یا باید چراغ ها را بطور کامل عوض کرد؟ قطعا راه و روش های مختلفی برای رفع کدری چراغ های ماشین وجود دارد. اما اینکه این روش ها به شما کمک کند یا نه به میزان کدری و یا کیفیت ساخت چراغ ماشین شما برمیگردد.

 رفع ماتی چراغ خودرو با خمیر دندان

  1. ابتدا چراغ ماشین را با آب و کمی شوینده معمولی مثل شامپو کامل بشویید(در هنگام شستشو مراقب باشید آب درون چراغ های خودرو نفوذ نکند.)
  2. چراغ شسته شده را بطور کامل با یک دستمال نرم خشک کنید.
  3. به کمک یک سمباده نرم روی سطح چراغ را کامل تمیز کنید تا ریزگرد ها و آلودگی ها بطور کامل از بین بروند.(این مرحله اجباری نیست.)
  4. سپس به کمک خمیر دندان روی سطح چراغ را بطور کامل با خمیر دندان پر کنید تا یک سطح کامل از خمیر دندان روی سطح چراغ قرار گرفته باشد، حدود 5 دقیقه صبر کنید و بعد چراغ را بطور کامل با آب بشویید و با یک دستمال نرم آن را خشک کنید.

حال باید شاهد شفاف تر شدن چراغ ماشین خود نسبت به حالت قبل آن باشید. اگر این کار بطور کامل برای رفع ماتی چراغ های ماشین شما مناسب نبود می توانید از پالیش نیز بجای خمیر دندان استفاده کنید.

رفع ماتی چراغ خودرو با اسپری

برای رفع کدری چراغ ماشین می توانید از اسپری مخصوص این کار نیز استفاده کنید. اسپری را به راحتی می توانید از بازار خریداری کنید و مانند خمیر دندان روی سطح چراغ بریزید و کمی بعد آن را پاک کنید تا شاهد شفاف تر شدن چراغ خودرو باشید.

رفع زردی چراغ ماشین با نوشابه(روش موقت)

این روش را در واقع می توان روشی موقت برای رفع ماتی چراغ ماشین در نظر گرفت به این شکل که اسفاده از نوشابه برای رفع ماتی چراغ ماشین می تواند کدر شدگی چراغ ماشین شما را رفع کند اما بعد از مدتی دوباره چراغ ماشین شما مات می شود.

با این حال استفاده از نوشابه در شرایطی که به هیچ یک از مواد شیمیایی دسترسی نداریم گزینه ای مناسب برای رفع مات شدگی چراغ ماشین می باشد.

برای رفع کدری چراغ ماشین با نوشابه می توانید به کمک یک پارچه مقداری نوشابه را روی سطح چراغ قرار دهید و سپس به کمک پارچه ای دیگر چراغ را تمیز کنید. میبینید که چراغ ماشین شما نسبت به حالت قبل شفاف تر شده است.

رفع ماتی چراغ ماشین با جوش شیرین

برای انجام این کار ور فع کدری چراغ ماشین با استفاده از جوش شیرین می توانید به ترتیب مراحل زیر را طی کنید.

  1. در ابتدا چراغ ماشین را بطور کامل و با دقت تمیز کنید با آب و شوینده معمولی
  2. سپس جوش شیرین را روی چراغ ماشین قرار دهید و به کمک سشوار و حرارت دادن به آن می توانید جوش شیرین را فعال کنید تا خاصیت پاک کنندگی بهتری به شما بدهد.
  3. در پایان با استفاده از آب و یک پارچه نرم می توانید چراغ را به آرامی تمیز کنید.
  4. در این روش اگر بتوانید طلق چراغ را جدا کنید خیلی راحت تر خواهید بود.

جلوگیری از مات شدن چراغ ماشین

شاید برای شما هم این سوال پیش بیاید که چه کار هایی می توانیم انجام دهیم که چراغ ماشین مات نشود و یا از کدر شدن چراغ ماشین جلوگیری کنیم؟ در ادامه روش های مراقبت از چراغ های خودرو را برای شما لیست می کنیم تا با انجام یکسری کار ها بطور مداوم از کدر شدن چراغ ماشین خود جلوگیری کنید.

تمیز کردن مرتب چراغ های ماشین

برای جلوگیری از مات شدن چراغ های ماشین می توانید بطور مداوم به چراغ های ماشین خود رسیدگی کنید به این صورت که می توانید چراغ های ماشین خود را هفته ای یک بار با آب و مایع و یا با یک پارچه خیس تمیز کنید. در این شرایط قطعا چراغ های ماشین شما دیرتر کدر و مات می شوند.

رفع آلودگی ها و گرد و غبار از روی سطح چراغ ماشین

اگر در شرایط طوفانی قرار داشتید که چراغ ماشینتان کثیف شده است و یا آب و گل روی چراغ ریخته است پیشنهاد می شود هرچه سریعتر چراغ ماشین خود را تمیز کنید تا موجب مات شدن چراغ ماشین شما نشود.

واکس تمیز کننده چراغ ماشین

برای جلوگیری از مات شدن چراغ ماشین می توانید از واکس های طراحی شده برای محافظت از چراغ ماشین استفاده کنید. واکس های محافظ چراغ ماشین به این صورت تهیه شده اند که باید روی سطح چراغ ماشین کشیده شوند تا به عنوان پوششی از سطح چراغ ماشین شما محافظت کند.

کلام پایانی

مشکل مات شدن چراغ‌های ماشین می‌تواند تاثیر جدی بر دید و ایمنی راننده در شرایط نامساعد داشته باشد. از جمله راه‌های پیشگیری و نگهداری، تمیز کردن منظم و استفاده از طلق و پوشش‌های محافظ می‌توانند به کاهش این مشکل کمک کنند. همچنین شما می توانید از روش های خانگی که در بالا ذکر کردیم نیز استفاده کنید. برای حفظ ایمنی و افزایش دید در شب،تمیز بودن و تمیز نگه داشتن چراغ های خودرو بسیار واجب است.

در صورتی که تجربه ای در زمینه مات شدن چراغ های خودرو و رفع کدری آن را دارید خوشحال میشیم تا تجربه خودتون رو در بخش نظرات با ما در میون بگذارید. ممنون که تا انتهای مقاله همراه ما بوده اید.

رفع زردی چراغ ماشین با نوشابه

این روش را در واقع می توان روشی موقت برای رفع ماتی چراغ ماشین در نظر گرفت به این شکل که اسفاده از نوشابه برای رفع ماتی چراغ ماشین می تواند کدر شدگی چراغ ماشین شما را رفع کند اما بعد از مدتی دوباره چراغ ماشین شما مات می شود. با این حال استفاده از نوشابه در شرایطی که به هیچ یک از مواد شیمیایی دسترسی نداریم گزینه ای مناسب برای رفع مات شدگی چراغ ماشین می باشد. برای رفع کدری چراغ ماشین با نوشابه می توانید به کمک یک پارچه مقداری نوشابه را روی سطح چراغ قرار دهید و سپس به کمک پارچه ای دیگر چراغ را تمیز کنید. میبینید که چراغ ماشین شما نسبت به حالت قبل شفاف تر شده است.

 رفع ماتی چراغ خودرو با خمیر دندان

  1. ابتدا چراغ ماشین را با آب و کمی شوینده معمولی مثل شامپو کامل بشویید(در هنگام شستشو مراقب باشید آب درون چراغ های خودرو نفوذ نکند.)
  2. چراغ شسته شده را بطور کامل با یک دستمال نرم خشک کنید.
  3. به کمک یک سمباده نرم روی سطح چراغ را کامل تمیز کنید تا ریزگرد ها و آلودگی ها بطور کامل از بین بروند.(این مرحله اجباری نیست.)
  4. سپس به کمک خمیر دندان روی سطح چراغ را بطور کامل با خمیر دندان پر کنید تا یک سطح کامل از خمیر دندان روی سطح چراغ قرار گرفته باشد، حدود 5 دقیقه صبر کنید و بعد چراغ را بطور کامل با آب بشویید و با یک دستمال نرم آن را خشک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.