ناگفته هایی در مورد ماشین شوتی

ماشین شوتی اصطلاحی که اخیرا زیاد در بین مردم تمام شهر ها به گوش می خورد. پدیده ای که سال هاست در کشور های مرزی ایران دیده می شود. اگر ساکن شهر های مرزی ایران باشید احتمالا با ماشین های شوتی بطور کامل آشنایی داشته باشید، اما مردم شهر های مرکزی ایران به ندرت این اصطلاح به گوششان خورده است. این پدیده بیشتر در شهر های غربی، شرقی و جنوبی کشور و عمدتا برای قاچاق استفاده می شود. با توجه به مسائل و مشکلات متعددی که هموطنان ما در این شهر ها دارند بسیاری از این افراد برای کسب درآمد به کار قاچاق رو می آورند.

ماشین شوتی چیست؟

ماشین شوتی در واقع به ماشین هایی گفته می شود که هموطنان ما برای قاچاق کالا و یا انسان آن هارا طراحی می کنند. ویژگی بارز این ماشین ها تقویت کمک فنر های این ماشین ها است. برای قاچاق کالا یا انسان ماشین شما باید کمک فنر های قوی ای داشته باشد تا بتواند وزن بالای اجناس قاچاق را تحمل کند و در مسافت های طولانی به مشکل نخورند.

شوتی سوار ها چه کالا هایی را قاچاق می کنند؟

موارد استفاده از ماشین های شوتی در شرایط مختلف و در شهر های مختلف ایران متفاوت می باشد. به عنوان مثال: شوتی سوار های شرق کشور بیشتر اقدام به قاچاق انسان از جمله مهاجران غیرمجاز افغانستانی می کنند. مورد دیگری که در بین شوتی سوار ها بسیار رایج می باشد قاچاق سوخت از جمله بنزین می باشد. در ایران با توجه به افزایش قیمت روز افزون دلار بسیاری از هموطنان اقدام به قاچاق بنزین و فروش آن به کشور های افغانستانی می کنند. شوتی سوار های جنوب کشور معمولا کالا هایی که توسط لنج ها به کشور وارد می شوند را به شهر های مختلف منتقل می کنند. شوتی سوار های غربی کشور اجناس قاچاقی که کولبران به کشور وارد می کنند را به شهر های مختلف متتقل می کنند.

مشکلات شوتی سواری

بسیاری از شوتی سواران می دانند که شغل پر خطر و حادثه ای را برای خود انتخاب کرده اند. شوتی سوار ها باید هر لحظه آماده ی تقابل و تعقیب و گریز پلیس باشند. شوتی سواری و قاچاق کالا طبیعتا مخالف قوانین جمهوری اسلامی می باشد. شوتی سوار باید توانایی بسیار بالایی در رانندگی داشته باشد، بسیاری از رانندگان شوتی سوار می دانند که باید مسافت بین دو شهر را در کوتاه ترین زمان ممکن طی کنند تا مشکلی برایشان از لحاظ قانونی پیش نیاید.

درآمد شوتی سواری چقدر است؟

شوتی سواری را می توان جز پر خطر ترین شغل هایی در نظر داشت که درآمد بسیار خوبی برای رانندگان این خودرو ها به همراه دارد. به ویژه اگر شوتی سوار اقدام به قاچاق بنزین کند قطعا درآمد بسیار خوبی برای هر بار رفت و آمد او می توان در نظر گرفت اما شوتی سوار ها با جان خود بازی می کنند و کوچک ترین ضربه ای که به صندوق شما وارد شود منجر به منفجر شدن خودروی شما می شود. شوتی سوار ها برای قاچاق کالا در هر رفت و آمد در حدود 15 ملیون درآمد کسب می کنند. با توجه به شرایط بد شغلی که در شهر های مرزی ایران وجود دارد قطعا این درآمد هر جوانی را وسوسه می کند که شغل شوتی سواری را به عنوان درآمد خود در نظر بگیرند.

چه خودرو هایی شوتی می شوند؟

بیشتر شوتی سوار ها به سراغ خودرو هایی می روند که از لحاظ فنی کاملا سالم باشند. خودرو های شوتی باید فضای کافی در صندوق خود داشته باشند و همچنین سواری خوب و مطمئنی داشته باشند تا احتمال چپ کردن در جاده برای آنها به حداقل برسد. بنابراین استفاده از خودرو های هاچ بک و یا خودرو هایی که کمی ارتفاع دارند مناسب شوتی سواری نمی باشند. براساس آمار و اطلاعات پلیس خودرو های زیر از جمله رایج ترین خودرو های شوتی می باشند:
  • پژو 405
  • پژو پارس
  • زانتیا
  • سمند
  • تویوتا لندکروز
 

در ادامه ویدیویی برای شما گذاشته شده است که می توانید سبک ماشین های شوتی را مشاهده کنید. همانطور که مشاهده می کنید در این خودرو ها کمک های عقب خودرو تقویت شده است تا شوتی سواران به راحتی بتوانند وزن زیادی از اجناس را در عقب خودرو قرار دهند.

جرم هایی که شوتی سواران مرتکب می شوند

شوتی سواران معمولا به سه دلیل مجازات و جریمه می شوند.

  1. قاچاق کالا
  2. سرعت غیر مجاز
  3. تغییر و دستکاری در سیستم و موتور خودرو

شوتی سواران معمولا به این سه دلیل مجرم شناسایی می شوند و ماشین آنها به پارکنیگ منتقل می شود. در صورتی که ماشین دارای کالای قاچاق باشد کالا ظبط می شود و تا دو برابر مبلغ کالا فرد خاطی جریمه می شود.

جالب است بدانید که اگر ارزش کالای قاچاق بیشتر از 10 ملیون تومان باشد، علاوه بر جریمه هایی که فرد خاطی باید پرداخت کند کالای قاچاق نیز به نفع دولت ظبط می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.